Saturday, August 23, 2014

Field Strength Meter

For a upcoming test with the MP-1 antenna I needed a field strength meter. So, searching for a simple solution I came across the website from Peter VK3YE. His FSM is very simple with only a few components. But searching in my component box I couldn't find any except the caps. What equipment holds germanium diodes these days? Then I thought about the CB SWR meter I got from PE1BVQ Hans at the Jutberg radiorally earlier this year. I opened it and just like expected there where two 1N50 germanium diodes inside. I decided to use the complete meter for my FSM. Of course one of the 1N50 diodes broke when disassembling. Luckely I found a spare OA91 on a old printboard so I could finish the project. I tested the whole thing on the job were I have access to a inverted-V on the attic. Keyed the CB radio and could see very nice that most of the (voltage) radiation comes from the centerpart of the two radiators. A very nice and handy piece of equipment to see how a antenna radiates and may be I can see the difference between 2 antennas at a certain setup. A future test will tell. I finally made a antenna from a old telescopic that belonged to the Tokyo boombox my parents had long time ago and a PL plug. The antenna can get to a length of 100cm.


Searching parts...

Voor een komende test met de MP-1 antenna wou ik een veld sterkte meter maken. Dus gezocht naar een simpele oplossing en zo kwam ik op de site van Peter VK3YE. Zijn veldsterkte meter is heel simpel opgebouwd en makkelijk te maken van oude onderdelen. Het zoeken in de onderdelen doos begon, ik vond alle condensators maar waar zitten tegenwoordig nog germanium diodes in? Ik vond ze niet. Toen dacht ik aan de oude CB SWR meter die ik gekregen had van Hans PE1BVQ tijdens de Jutberg radiomarkt. Ik opende de meter en zoals ik verwacht had zaten er 2 germanium diodes in type 1N50. Ik besloot om de hele meter te gebruiken voor de VSM. Maar helaas brak de eerste diode al doormidden tijdens het desolderen. Gelukkig vond ik op een oude print toch nog een OA91 dus kon ik het project nog wel afmaken. Ik kon het ding mooi even testen op het werk waar ik toegang heb tot de inverted-V op zolder. De CB radio aangezet op zenden en zo kon er mooi waargenomen worden dat de meeste (spannings)straling uit het midden van de stralers kwam. Een leuk metertje om te kijken hoe een antenne straalt en misschien kan ik er ook nog een vergelijkingstest mee doen tussen 2 antenne's. Een toekomstige test zal het uitwijzen. Uiteindelijk heb ik nog een antenne gemaakt van een oude telescoop die komt van de oude Tokyo boombox die mijn ouders hadden heel erg lang geleden. De antenne heb ik doormiddel van een lange bout aan de kern van een PL plug gesoldeerd. De antenne kan uitgeschoven worden tot 100cm lang.

Inside


4 comments:

PA2RF said...

Ja, superhandig zo'n veldsterktemetertje. Ik heb er hier ook altijd 1 bij de hand. 73 Ron PA2RF

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, ja lijkt mij ook handig. Echter wat kan ik er precies mee. Het metertje neemt niet echt een veld op maar een spanning lijkt mij. Ik zou graag 2 antenne's vergelijken. Maar ik denk dat het moeilijk word met deze meter. Immers het is slechts een indicatie van een spanning op een bepaalde hoogte. De hoogste spanning van de ene antenne zit op een andere hoogte als een antenne die bijv. 20cm langer is. Meten op dezelfde hoogte en afstand geeft dus zeker een verkeerd beeld. Tenminste dat is mijn denkwijze. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas, een leuk bouwproject. Zeker gezien het feit dat je het maakt van een SWR meter. Ik heb een prof. veldsterktemeter gemaakt die het erg goed doet en inderdaad kun je niet b.w.v. spreken achter je huis een vergeleikingsmeting doen tussen 2 bestaande antennes. Wil je het goed doen dan moet je de veldsterkte meter op een vastpunt t.o.v. de te meten antennes staan. Gelijke hoogte/gelijke afstand etc. Verder is die meter best wel te gebruiken hoor voor vergelijkingen. Je hebt dan wel geen waardes in uV of dB's maar je kunt wel de verschillen/verbeteringen meten. Succes! 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ik ben meer van de snelle eenvoudige bouwprojecten. ZO een prof. ding zou ik eerder kopen denk ik. Zag bij Conrad 1 op de site staan. Die afstand kun je inderdaad nemen. Maar betreft de hoogte is moeilijk. Ik heb gemerkt (en dat is ook wel logisch) dat de max. spanning bij elke antenne weer anders is op een bepaalde lengte (hoogte). Het probleem is dat deze meter de spanningscomponent gelijkricht en weergeeft.

Meet ik bijvoorbeeld op 5 meter afstand op 2m hoogte een DV27 op de auto en in vergelijking een MP-1 op dezelfde auto dan kunnen de resultaten uiteenlopen terwijl het misschien helemaal niet zo is. Of ik moet de meter zo maken dat ik de hoogte variabel maak langs een stok of zo. Dan kan ik een piek uitlezen. Inderdaad kan ik geen waardes uitlezen, maar dat is bij een vergelijking ook niet belangrijk. Het gaat om het verschil, en hoeveel dat is maakt eigenlijk niet uit denk ik. Als de meter verder piekt weet je welke antenne het beste straalt.

73, Bas