Tuesday, June 17, 2014

Magic on the magic band

I removed the 10m HB9CV this evening as I'm not satisfied about the construction and the resonance point at the moment. I will take a look at it later and hope it will be operational again before the 10m ARRL contest. Instead I mounted the W2000 UHF/VHF 3 band vertical again. I did see some JT 50 MHz spots on Hamspots.net yesterday and thought it would be nice to take a look. Well, I had just mounted it and tested the SWR when I heard a JT65A signal. It was PE1MXP from about 150km south of me. We made a very difficult QSO, but at least we did it. Don't forget, I'm still 5W QRP on 50 MHz as well! Suddenly there was a CQ from WP4JCF (Puerto Rico), I couldn't believe my eyes! So just for fun I tried to come back, laughing in myself that this would be a little ridiculous QRP on 6m with just a vertical at 6m above the ground. What....he came back to me and we finished the QSO. Truly magic on the magic band!


Ik heb vanavond de 10m HB9CV van de mast afgehaald. Ik ben niet geheel tevreden over de constructie en  het resonantiepunt op het moment. Ik zal er later eens naar gaan kijken en misschien het geheel herbouwen, ik hoop hem weer operationeel te hebben voor de 10m ARRL contest. Er voor in de plaats de W2000 (V2000 clone) maar weer geplaatst. Ik zag gisteren wat interessante JT 50 MHZ spots op Hamspots.net en dacht dat het wel leuk zou zijn om er eens wat te kijken en te proberen. Toen ik de SWR aan het controleren was hoorde ik opeens een JT65A signaal. Het was PE1MXP ongeveer 150km ten zuiden van mij. We maakten een moeizaam QSO, maar het lukte tenminste. Vergeet niet dat ik nog steeds 5W QRP zit ook op 50 MHz. Plotseling was daar een CQ van WP4JCF (Puerto Rico), ik kon m'n ogen niet geloven! Gewoon voor de grap maar geprobeerd antwoord te geven, ik moest een beetje in mezelf lachen. QRP op 6m met een verticale antenne op 6m boven de grond is wel een beetje gekheid. Wat....hij kwam terug voor mij en we hebben het QSO gemaakt. Magie op de magische 6m band!



8 comments:

Anonymous said...

That's excellent, Bas! I have never worked any further than W1 on 6m. Someday...

John AE5X

PA2RF said...

Dat is een hele mooie verbinding. Ja ongelooflijk wat Es voor je kan doen he? 73 Ron PA2RF

PE4BAS, Bas said...

Hello John, I proofed that you don't need that much power and a large beam antenna to make DX on 6. But still.....it's magic! 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hall Ron, ja dit is ongelooflijk. Tot nu toe mijn meest verre verbinding op 6m en dan ook nog QRP. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat zijn leuke verrassingen. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest op 6 meter. Mijn antenne situatie voor 6 meter is hetzelfde. Dit is misschien het laatste seizoen op 6 meter. Dan ga ik iets anders voor HF daar neer zetten. 73 Paul

Hans said...

Prachtige verbinding Bas en dat ook nog op 6m. Inderdaad magic en ook een beetje mazzel. Wie niet waagt, wie niet wint, dat blijkt wel weer. 73,Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, tot nu toe heb ik maar 1x het geluk gehad om een verbinding te maken met Jordanië JY. Dat is heel wat jaren geleden en mijn beste DX tot nu toe. Dit was mijn eerste transatlantische verbinding. En dat terwijl de condities nog helemaal niet zo goed waren.

Nou ben ik wel erg benieuwd wat je plannen zijn voor HF. Maar dat lezen we wel op je blog denk ik.

73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ja dit was weer een verbinding van het jaar. Het leuke is dat ik nu 6m doe met de FT817 op de W2000. De IC-706 staat aan de vertical. Kan 2 radio's tegelijk in de lucht hebben nu. Kan ze ook met 2 versies van HRD tegelijk via de computer bedienen. Ideaal...73, Bas