Saturday, March 1, 2014

More SIM31 activity & throwing away QSL cards

Since I had a small chainsaw accident last week I have to keep quiet with my left hand. So, there is some time to hobby with the radio. I left the SIM-PSK program running today on 20m and 10m. The result can be seen in the picture. Only a handfull of stations on air during the whole day. The program did it's automatic trick and made 7 QSOs. I tried 10m and received DO1IP very well as only station there. But a QSO did not happen unfortenately. Of course I used my FT-817 and 5W max.


Sorting the cards
Since our little harmonic stays over at my parents my XYL and I decided to look after the almost 2000 QSL cards I collected in 30 years time. The nice ones are in maps, but what to do with the ones that are stored in shoeboxes? We started to sort them and see if there was anything of some (collectible) value in the envelopes. I kept the important QSL cards, like special DXCC, Islands and contacts I still  remember and that have some emotional value. We decided it was time to say goodbye to all this paper and threw away the rest of the cards. It costs us hours of time and I encountered a lot of good memories from long ago. Especially the old direct cards were interesting and I kept some of them. The oldest card I saw was from 1984 exactly 30 years ago...

Up left the box with the QSL cards I keep. On the right a lot of
stamps. The rest are collectibles I'll sell.
Omdat ik een klein kettingzaag ongelukje gehad heb afgelopen week moest ik me een beetje rustig houden met mijn linkerhand. Dus een beetje meer tijd voor de radio hobby. Ik heb het SIM-PSK programma laten lopen vandaag op 20m en 10m. Het resultaat is te zien op het kaartje. Er zijn maar een handvol stations aktief in deze mode over de hele dag. Het programma deed zijn automatische trucje en maakte 7 QSO's. Op 10m zag ik als enige station DO1IP maar tot een QSO is het helaas niet gekomen. Uiteraard gebruik ik alleen mijn FT-817 met 5W max.

Omdat onze dochter bij opa en oma logeerde besloten mijn XYL en ik maar eens de dozen met QSL kaarten op te ruimen. Deze kaarten heb ik in zo een 30 jaar tijd verzameld en het zijn er denk ik wel 2000. Van elke DXCC heb ik wel wat in mappen, maar wat doe je met de rest. We begonnen ze maar te sorteren en dingen uit de enveloppen te halen die nog enige (verzamel) waarde hadden. Uiteraard heb ik de kaarten van diverse bijzondere DXCC en eilanden bewaard en zo ook kaarten waar ik emotionele waarde aan hecht. Uiteindelijk moet je wel eens afscheid van dingen nemen en dat heb ik hiermee dan ook gedaan. De rest van de kaarten zijn bij het afval gezet. Het heeft ons uren gekost en ik heb weer hele leuke herinneringen voorbij zien komen. Vooral de oude kaartjes zijn erg leuk en uiteraard heb ik er wel een paar gehouden. De oudst kaart die ik vond was van 1984 precies 30 jaar geleden...

7 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, heb ik een heel verhaal geschreven, en ik druk op Publish... weg is het. Dat heb ik al vaker bij je gehad. Hoe dat komt weet ik niet. Het ging over SIM PSK dat ik dat niet werkend krijg, en zeer gebruikersonvriendelijk vind. Dus daar ben ik mee gestopt. Misschien een tutorial maken hoe het wekend te krijgen? Ik zit ook altijd te klooien met die macro's. Ze blijven niet in het geheugen. Als ik het weer opstart zijn alle macro's weer leeg. (?) Of alles gaat door elkaar. Knap dat jij het wel werkend krijg. ;-) 73 Paul

Earthquakedetector Appingedam said...

[Omdat onze dochter bij opa en oma logeerde besloten mijn XYL en ik maar eens de dozen met QSL kaarten op te ruimen...] Ja ja.....

Hans said...

Hallo Bas,
Nou rust voor jullie beiden is ook wel eens goed hi.
Maar goed, jullie hebben zich vermaakt met het uitzoeken van QSL kaarten. Bij mij liggen ze ook allemaal in een schoenendoos. Weggooien kan ik erg moeilijk maar in Assen zit een amateur die ze verzameld. Mogelijk dat je hem een plezier kunt doen. Zie Electron advertenties,
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, dat is apart. Bij mij slaat hij het werk automatisch op. Ongeacht wat ik doe. Moet er wel een internetverbinding zijn natuurlijk. Misschien is het verstandig om eerst het verhaal te schrijven in kladblok en dan copy/paste doen. Ik had het probleem dat jij had ook. Het geheim is om een map te maken op de C schijf en daar het programma in te zetten. Ik heb d map SIM-PSK genoemd. Het beste is om he rar bestand te downloaden wat daar zit ook de pskreporter dll bij in. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Jaja, met zo een kleine erbij kun je zoiets wel vergeten ;-)

PE4BAS, Bas said...

Ja Hans, weggooien is ook niet mijn sterkste kant. Maar wat moet je er mee. Er zin wel kaarten waar ik persoonlijk wat mee heb (zie facebook!) maar de meesten gaan gewoon we. Ik ken Gerard en heb hem er wel eens over gesproken. Volgens mij verzameld hij alleen bijzondere en oude kaarten. En die zaten hier echt niet tussen. 50% was ook van mijn CB tijd. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, misschien van de week ook zo even proberen. Bedankt voor de tip. 73 Paul