Sunday, October 13, 2013

Some DX

Although the rest of the Netherlands had bad weather today we even had some sunshine and not even a drop of rain here in the north east. So, that means time to continue painting. In the afternoon/evening I had some radio time. I managed to work the TO2TT DXpedition from Mayotte quite easy on 10m. Actually I'm hunting for TM2MS Congo these days, but although I heard them on 15m the pile-up was too big. Seems that they did some RTTY contest today, wish I had time for that to work them. I worked a couple of stations on 30m this evening. The photo left is from Yoshi JF3KOA, Tokyo, Japan. No big beams and amps, just a vertical and minibeam. Ik like to make QSOs with these kind of stations far away. This QSO was made on JT65 and I used about 30W.

Alhoewel de rest van Nederland vandaag slecht weer had scheen bij ons in het noord-oosten zelfs de zon! Dat betekende doorgaan met verven. Maar in de middag en avond had ik een beetje radio tijd. Het is me vrij snel gelukt de Mayotte DXpeditie TO2TT te werken op 10m. Maar eigenlijk ben ik deze dagen op zoek naar TN2MS in Congo. Ik hoorde ze wel op 15m, maar de pile-up was erg groot en ik had geen kans. Het schijnt dat ze meegedaan hebben met een RTTY contest.Wou dat ik daar tijd voor had gehad dan had ik ze nu misschien al gewerkt. Ik heb vanavond een paar stations op 30m gewerkt. De foto hierboven is van Yoshi JF3KOA, Tokyo, Japan. Geen grote beams en versterkers, gewoon een vertical en een minibeam. Ik vind het leuk om dit soort stations te werken zo ver weg. Dit QSO werd gemaakt met JT65 en ongeveer 30W.

12 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, leuk dat je TO2TT hebt gewerkt. 10 m is toch erg leuk. Je hebt trouwens best leuke antennes staan. Dat moet zeker lukken om DX te werken. Ik heb nu alleen nog maar die end fed. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

De antenne's op de foto zijn van JF3KOA voor alle duidelijkheid. Ik werk alleen met de multiband vertical Paul. Is het misschien een idee de endfed aan een glasfiber hengel te maken als een soort vertical? Dan kun je misschien beter DX werken. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,
Mooi dat je TO2TT heb gewerkt.
Inderdaad is een verticaal voor de hogere banden een betere DX antenne dan een horizontale. Goeie tip!
Paul kan zijn Endfed rustig verticaal hangen, alleen dan zou ik een andere draad eraan hangen, want mijn ervaring is dat de draadlengte iets verschilt bij een EndFed die horizontaal/sloper hangt en een die vertical hangt.
Een stukje tweelingsnoer waarvan je de helft gebruikt is zo gekocht bij de bouwmarkt. Even tunen/knippen en klaar is Paul. En een GFK mast is het goedkoopste bij Electrodump.
73 Hans, PE1BVQ

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik dacht dat het jouw antennes waren, hi. Ja, daar heb ik wel eens mijn gedachten over laten gaan. Op zich een goed idee. Maar ik ben bang dat het toch aan de kust met de harde winde erg gaat zwengelen. 73 Paul

Paul Stam PAØK said...

Hallo Hans, bedankt voor de tip. Ik zal toch mijn gedachten hierover laten gaan. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans en Paul, ik ben ook nog even aan het denken geweest. Het was natuurlijk een leuke gedachte, echter een verticale antenne pikt ook veel meer QRM op. Dat is voor Paul wel een min denk ik. Daarnaast ontkom je er niet aan dat je een GFK moet gaan tuien. Weet niet of het al met al een goed idee is in dit geval. Overigens zijn die mastjes bij electrodump echt goedkoop, dat scheelt nog al met andere aanbieders. Wat betreft TO2TT, ik sta altijd weer verteld wat ik op 10m kan werken terwijl ik niet echt een goede antenne er voor heb. Of het is meer geluk dan wijsheid. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik heb een GFK mast besteld van 11,5 meter bij Elektrodump. Ik kan de eerste 5 meter vastzetten aan een mast die al staat, ik kijk of tuien nodig verder. Ik heb nog een end fed voor 20m mono band liggen die kan ik mooi plaatsen als vertical. Ik doe toch veel op 20m voor QRP CW, JT9 en JT65. Kan ik em ook mooi vergelijken met de ende fed die er al hangt. Kijken hoeveel storing wordt opgepikt en of er een verschil is in signalen. Ik zal een counterpoise aanbrengen van dezelfde lengte zodat ie ook goed is op 40m. Zo'n mast is nooit weg, mooi voor op vakantie mee te nemen. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

En weer een mooi onderwerp voor je blog Paul. ben erg benieuwd naar de resulaten. Vergeet niet dat je vergelijkt met name op DX, Dus afstanden boven zeg maar 4000km. 73, Bas

HamRadioIreland said...

Bas, I agree about the TN pile-up being too big on 15m. I didn't go near it!! I will wait till things calm down a bit. Got them on 12 SSB which was good. Nice contact with JT65. Good to see you enjoying a bit of DX!! 73 de EI2KC

PE4BAS, Bas said...

Hi Anthony, well TN2MS will be there for a couple of days. Hope to work them as I worked all the previous MS DXpeditions. But my time is limited unfortenately. I noticed that when I'm home from the job they are not active (yet). Congrats with the QSO on 12. 73, Bas

Hans said...

Hallo Paul en Bas,
Een GFK mast hoef je echt niet te tuiren. Dat is het voordeel dat deze telescopisch opgebouwd is. Als je hem tegen een muur van ca. 2m hoogte zet is dat ruim voldoende.
Wel zou ik bij elke deel waar het bovendeel inschuift een plakbandje er om heen doen om spontaan inschuiven te voorkomen.
Je kunt ook elk deel borgen d.m.v. een parkertje. Dat doen ze ook in de VS met de beroemde S9V43 vertical antenna.
Dit is ook een GFK mast met de draad in de mast en deze komt dan onderaan via een gaatje naar buiten en wordt daar via een balun o.i.d. aangesloten.
Kijk maar eens via google. Er zijn genoeg filmpjes hoe ze die mastsecties vastzetten. En misschien een tip voor Paul om de draad v.d. EndFed inwendig te doen.
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Ondertussen heeft Paul al een stukje op z'n eigen blog geschreven Hans. 73, Bas