Sunday, June 3, 2012

Reconnaissance

Well I've been on the Island of Schiermonnikoog (EU-038), one of the Dutch wadden islands at Thursday 24th of May. Actually I was there many times before. But this time with my dad only as a present for his 66th birthday at the start of the year. We had a great day with warm weather. And of course I had another task, find a good quiet DX location for a activation on this Island. Most of the Island is a national park and cars en motors are not allowed. Although there are a few cars and coaches from the inhabitants the main travel is made by bicycle which you can rent on the Island. So that is what we did and we had a lot of fun starting with a Irish coffee in the morning. I brought my little Baofeng HT with me and did call on several repeaters from the best location on the Island you can imagine on top of a 2nd WW German bunker "Wassermann"  it's I think the highest point which you are allowed on at the Island and from there you have a excellent 360 degree view. I could easily open repeaters from Groningen (39km), Heerenveen (62,2km) and Delfzijl (52,4km) with the 2W Baofeng UV3R HT. I made a QSO with PA1CT on the Groningen repeater and switched over to Heerenveen were I met PA5RR for a nice QSO. Unfortenately this location is too busy for a HF station as it is the main observation post on the Island. So I've been looking for another quiet location and hope I found something. Time will tell if it was a good choice. Last time I as radio active from this Island was in September 1987 on 11m, I worked a couple of stations in Europe then with 10W SSB and a "boomerang" balcony antenna. I remember I had a beacon station running at home that did switch a basestation 1W signal on the air for 15 minutes at 8 O'Clock in the evening. That way I could test my antenna setup on the Island, so I could see if something improved when changing the antenna setup. Nice experiment long time ago.





Een tijdje terug op 24 mei ben ik weer eens op Schiermonnikoog (EU-038) geweest. Ben er natuurlijk wel vaker geweest in het verleden maar dit jaar was samen met mijn vader als cadeau voor zijn 66e verjaardag begin dit jaar. We hadden echt erg mooi weer, lekkere temperatuur en een stevige bries wind. Natuurlijk had ik ook nog een ander programma, en mooie plek zoeken om een portabel HF sation op te zetten voor een aktivatie. Het grootste gedeelte van het eiland is nationaal park en in principe is het eiland verboden voor auto's en motoren, al rijden er wel een paar van de inwoners plus de bussen die toeristen naar het dorp brengen. Voornaamste middel van vervoer is de fiets die je kan huren op het eiland, dus fietsen dan maar. We hadden een hoop plezier na de ochtend te beginnen met een Irish coffee en een stuk appelgebak met slagroom. De kleine Baofeng porto meegenomen om eens te kijken wat er te werken viel vanaf het eiland. Nou dat is erg veel, vanaf de beste lokatie op het eiland en het hoogst bereikbare punt de bunker Wassermann met uitzicht 360 graden over het eiland. Met 2W uitgangsvermogen kon ik prima werken over PI3GRN (39km) en werkte daar PA1CT waarna ik overschakelde naar PI2HVN (62,2km) waar ik PA5RR werkte. Ook mijn "thuis" repeater PI2DZL (52,4km) was S9 en prima ruisvrij te bereiken. Helaas is deze "top" lokatie het mooiste uitkijkpunt van het eiland en dus ook erg druk. Niet geschikt voor een HF station een paar uur op te zetten. Dus heb ik rondgekeken naar een rustiger lokatie en hoop wat gevonden te hebben. De tijd zal leren of het een goede lokatie was. Laatste keer dat ik radioaktief was vanaf dit eiland was in September 1987 op 11m, ik heb daar met 10W SSB en een "boomerang" antenne toch nog heel wat Europa kunnen werken. Ik kan me herinneren dat ik thuis een baken station had dat elke dag om 8 uur s' avonds een draaggolf in de lucht zette met 1W in een basis antenne. Dat signaal gebruikte ik om mijn antenne op het eiland te verbeteren, en dat lukte van S2 naar S5. Leuk experiment destijds.

9 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, Schiermonnikoog is een leuke locatie. Bovendien weinig qrm lijkt me. Dat viel me van de zomer al op in Ameland. Hoewel weinig op 2 m kunnen werken. Heb je een leuke familiedag gehad? 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ja Schier is geweldig voor radio verkeer. Ook al omdat er weinig auto's rijden wat toch altijd enig QRM veroorzaakt. Ja familiedag was leuk, prima weer en super gezellig natuurlijk. Alleen is de weg er naar toe erg lang. Heenweg hebben we 3,5 uur over gedaan, terug 2,5 uur. Maar goed je moet er af en toe wat voor over hebben. 73, Bas

PC1I said...

Hoewel ik hier aan rand van Deventer niet echt te klagen heb wat QRM betreft, op Schier heb ik daar 18 jaar lang inderdaad bijna geen last van gehad. Het was in 1996 wel even schrikken toen ik van Schiermonnikoog naar de binnenstad van Deventer verhuisde, van S0 QRM naar S7 a 8... Waar ik nu zit heb ik stukken minder herrie... ;-)Vroegah kwam er een of andere DX clubje uit Groningen (als ik mij niet vergis) regelmatig naar Schier om voor een expeditie een weekendje te trainen. Die zaten altijd in een huisje achter het bezoekerscentrum, bij de watertoren. De kans bestaat dat ik over een paar maanden een paar keer naar Schiermonnikoog ga, ik wil zeker wat gaan doen daar met HF. En een keer met de "vishengel" vertical op het strand gaan staan want dat gaat zo vlak aan het water ook als een speer... 73, Kees

KL8DX said...

Bas, sounds like my kinda place! Very fun and glad you got to make the trip with your dad. That's the fun of radio, you can take it with you most any place.

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, mijn Capcha stond inderdaad weer aan, heel vreemd want ik weet dat ik er een hekel aan heb en die altijd had uitstaan. Ik heb het weer uitgeschakeld. 73 Paul

Paul Stam PAØK said...

Hij staat bij jou ook uit.

PE4BAS, Bas said...

Beetje verwarrend zo een facebook/blogger mix ;-) Snap wat je bedoelt. Mooi dat het uitstaat. Vind het zelf altijd uitermate irritant.

PE4BAS, Bas said...

Hoi Kees, ja dat van die ruis kan ik beamen. Dat had ik ook toen ik van Kleine Huisjes naar Uithuizen ging en daar direct S5 QRM had overdag. Hier in Roodeschool valt het over het algemeen mee, maar af en toe krijg ik ook last van plasma TV en PLC homeplugs rommel. Dat DX clubje is mij niet bekend. Ben komende Zaterdag QRV vanaf het eiland, althans dat hoop ik. De weersverwachting is niet best. Maar hoe dan ook zit ik op Schier. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hello Phil, yes it was fun. And the little Baofeng UV3R HT is the size you can easily store in your pocket without notice it. Amazing range btw with that 2W. 73, Bas