Thursday, March 8, 2012

Bike mobile & CoVersity

Wow, this is way too much....not my bike
Last Monday was the first day I took the little baofeng HT with me on the bike. I did some tests and actually I could reach the CoVersity network. This little HT is a ideal companion as you can monitor a UHF and VHF frequency and when nothing is on air you just listen to your favourite FM radio station. I really enjoy it. Though I think I need a somewhat taller antenna to reach the repeaters and the CoVersity network with a reliable signal. I was thinking of a Nagoya NA-701 SMA-M as it gets good reviews so far on eHam unless someone can recommend me another good antenna. At Monday afternoon I had a small QSO with PA3JD when cycling home via the network, unfortenately my signal was just a little too weak I guess as Joop could not receive me very well. We tried on another repeater, but that one was just too far for me. Tuesday I suddenly couldn't reach the CoVersity network, I didn't hear any station as well. Unfortenately what I suspected in a previous post did happen, according to their website the project stopped as they haven't got the right permit. They are trying to get a permit but it will take some time...in the mean time I guess I just listen to the FM radio. I can reach the 70cm repeater of Delfzijl PI2DZLon 430.325 and will call once and a while....if someone is interested? Between 7:25-7:50 in the morning and 18:00-18:25 in the afternoon local time...


Afgelopen Maandag was de eerste dag dat ik de kleine baofeng portofoon op de fiets meenam. Onderweg deed ik een paar testjes en had wel door dat ik het CoVersity netwerk redelijk kon bereiken. Deze kleine porto is echt ideaal op de fiets omdat je zowel tegelijk een  UHF en VHF kanaal kan beluisteren als ook naar je favoriete FM station als er niets te doen is. Echt geweldig en het is echt genieten op de fiets zo. Alhoewel ik wel denk aan een iets grotere antenne om een toch wat betrouwbaarder signaal uit te zenden. Daarvoor denk ik aan een Nagoya NA-701 SMA-M omdat deze redelijk goede reacties krijgt op eHam tenzij iemand mij een betere antenne kan aanbevelen? Maandag middag op de terugweg had ik nog een heel kort QSO met PA3JD, helaas kon Joop mij slecht ontvangen. Nog wel even via PI3GRN geprobeerd het QSO voort te zetten, maar dat is net even te ver voor de baofeng denk ik. Dinsdag kon ik ineens het netwerk niet meer bereiken. Ik hoorde eigenlijk ook geen stations meer praten. Helaas is er gebeurd wat ik in een vorig schrijven al aangaf, volgens de CoVersity website is het project tijdelijk gestopt vanwege het ontbreken van de vergunning. In de tussentijd luister k maar naar de FM radio. Ik kan de 70cm repeater van Delfzijl PI2DZL wel bereiken op 430.325 en zal daar af en toe wel een roepje doen...als iemand geïnteresseerd is. Tussen 7:25-7:50 en 18:00-18:25 lokale tijd ben ik QRV. 


10 comments:

Hans said...

Hallo Bas,

Ik heb zeer goede ervaring met de 5-003SM-UV dualbandantenne(409shop). Deze hebben we met een vector network analyzer van SDR-Kits getest en heeft zijn piek op 145 en 433 MHz. (Zie site van PA0OLD). Veel antennes voor de Baofeng zijn n.l. gepiekt in het midden van de band, dus op 150 en 445 MHz.
73 de Hans,
PE1BVQ

Tjeerd, PA3GNZ said...

Hallo Bas,

Ik heb vorig jaar een Diamond SRH519 gekocht. Deze presteert goed en kost ook niet teveel.

73, Tjeerd

PE4BAS, Bas said...

Bedankt voor de tip Hans, heb al even gekeken bij 409 shop en ziet er goed uit. Is ook nog iets korter dan de Nagoya.
Als het maar beter werkt dan de originele antenne. Kom denk ik net een paar dB te kort. 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas,
Dat ziet er mooi uit zo. Leuk idee om zo te werken als je een stukje gaat fietsen.

73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Ik heb hem even opgezocht Tjeerd, maar zie dat deze een SMA-P connector heeft wat dat ook mag zijn. Past het wel op de Baofeng? 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, als je verder niet zoveel tijd hebt voor de hobby moet je wat gaan combineren. Dit is wel leuk zo. Maar vanochtend was er niemand QRV. Misschien vanmiddag beter. 73, Bas

Hans PD0AC said...

Ik heb een flink aantal antennes van Chinese origine getest, maar de NA-701 die je nu hebt sprong er toch wel uit. Ook de NA-666 doet het uitstekend, maar die knikt wel erg gemakkelijk bij de voet.

Langere antennes (NA-771, 773) vielen erg tegen, met name op UHF.

Hans

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, het word er niet makkelijker op om een keuze te maken. Er is ook een zeer grote keuze wat dit betreft. Maar langer als 25cm moet het niet worden. Ik draag de porto gewoon in de borstzak van mijn bodywarmer en daar overheen heb ik weer mijn jas. Wil ook niet dat het op gaat vallen zoals de bijgevoegde foto. Voordeel is hiermee ook dat de porto beschermd is tegen regen en stof. 73, Bas

KL8DX said...

Well, my remote lifestyle keeps me out of the repeater loop. I do miss a good conversation and net check-in's on a repeater system. Someday when I get back to society, I'm looking forward to being once again active on 2 meters and 440. For now, I just run my equipment on APRS so it does not get rusty. ;0)

PE4BAS, Bas said...

I can imagine that Phil. But today there was no-one to talk to on the repeater. So, what's the use then of such a system ;-). 73, Bas