Tuesday, January 25, 2011

The future of HAM radio contesting

Last week there was a discussion at a Dutch forum about this rule of the PACC.

5.1.2 Self-spotting is not allowed during the contest. Soliciting contacts by telephone, telex, internet, packet mail during the contest is forbidden.  
5.1.3 Using other stations callsigns for the following - keeping the working frequency on the other bands, making schedules, DX-spotting - is prohibited.  


PA1A did a survey on a DX cluster to see who broke the rules. Some of the participants did get less points due to this article.


Now what came accross my mind is what would contesting be in a decade? As new (young?) operators are used to use the internet, iphones, MSN, ICQ, SMS, MMS etc. they cannot think about a world without communication. What if everyone is using another means of communication to support a HAM radio contest? There would be equal chances again. I think it isn't possible to check every station on cheats, though if you spot yourself on the cluster it's obvious. After searching the internet on this subject I found this interesting article.


http://www.lhv.ee/images/files/2017.pdf


This was what I'm thinking of and is a phrase from that article. ...In the future:
"Some contests, at least, will institute an "anything goes" category with respect to
computer assistance and external data. (N4ZR)"


Afgelopen week is er een kleine discussie ontstaan op zendamateur.com over de volgende PACC regels: 
5.1.2 Zelf-spotting is niet toegestaan gedurende de contest. Ook het afspreken van verbindingen per telefoon, telex, internet, packet mail gedurende de contest is niet toegestaan.  
5.1.3 Het gebruik van andere roepnamen t.b.v.: het vrijhouden van de werkfrequentie op andere banden, afspraken (“skeds”) maken, DX-spotting - is niet toegestaan.  

PA1A onderzocht een dx cluster op eventueel vals spelen en publiceerde dat in een artikel op zijn website. Hierdoor hebben een aantal stations wat punten in moeten leveren.


Waar ik nu al een tijdje aan zit te denken is hoe contesten er uit ziet over zeg maar een decennium. Omdat de meeste nieuwe (jonge) operators zijn opgegroeid met communicatie mogelijkheden zoals internet, iphone, MSN, ICQ, MMS, SMS etc. kunnen ze zich geen wereld meer voorstellen zonder. Wat als iedereen een ander medium zou gebruiken om een contest te ondersteunen in eigen belang? Dan zouden de kansen weer gelijk zijn. Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is alle deelnemers van een contest te controleren op vals spelen, maar als je jezelf spot op een dx cluster dan is het natuurlijk vanzelfsprekend (en erg dom). Zoekende op internet naar dit onderwerp kwam ik dit interessante artikel tegen:


http://www.lhv.ee/images/files/2017.pdf


Er staan dingen in die best wel eens uit zouden kunnen komen....



3 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas,

PA1A de Wikileaks van amateur radio. Een beetje flauw dat ie zijn reacties heeft uitgeschakeld. Als hij dan toch die discussie aangaat, dan moet je ook kritiek afhandelen.

Daar waar mensen zijn wordt niet altijd conform de regels gehandeld. Zeg maar: oneerlijkheid of fraude is inherent aan het menselijk handelen. Zeker als het moeilijk en beperkt is om controle uit te voeren.

Ik ben toch al geen echte contester. En als ik dit lees dan vergaat mij de lust om nog überhaupt mee te doen aan contesten.

Wedstrijden is zo oud als de mensheid. We willen allemaal winnaars zijn. De beste, etc. Maar waarom eigenlijk?

Wat is het belang van PA1A om dit aan te kaarten? Of is het gewoon de hype dat alles transparant en openbaar moet zijn?

De toekomst van contesten: erg leuk artikel. De tijd zal het leren wat bewaarheid wordt.

73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, bedankt voor je reactie. Kan er eigenlijk weinig aan toevoegen. Ik heb de reacties nog wel kunnen lezen, die waren weinig plezierig en inhoudelijk niet echt interessant. Transpant....hmmmm dat is echt een hype, hoor ik op mijn werk ook steeds. 73, Bas

Henk PA1A said...

Hallo Paul,
Je schuift mij toch een beetje te veel eer toe als het gaat om je uitspraak. Wel mooi!
De reden dat ik de reacties heb verwijderd is omdat er te veel scheldwoorden in stonden. En ik denk dat het niet echt veel toevoegt aan de discussie. Het belang wat ik er bij heb is niets; het is namelijk een hobby. Net zoals knutselen en verbindingen maken. Mijn belangrijkste spelregel van een wedstrijd is niet meedoen (calvinistisch gedachtegoed) maar om proberen de beste te zijn. En als er spelregels zijn moet je daar aan proberen te houden. Wanneer je doelen stelt ga je informatie verzamelen en daar horen analyses ook bij. Omdat de gebruiker van de PACC regels –de deelnemer zelf- en niet de PACC commissie- niet in staat is te handhaven, heb ik ze hierbij geholpen door een en ander te analyseren. Opzoeken van grenzen en er over heen gaan dat doe ik dagelijks, en ik ben dan ook niet verbaasd als ik daarvoor op de vingers wordt getikt. Of het nu gaat om te hard rijden of de jaarlijkse aangifte: incasseer je verlies.