Monday, June 21, 2010

6m finally & QSL from M6RDP



Received only one envelope by post today, it was the QSL from Adam M6RDP. Thanks Adam, it means a lot for me. Though it was only a short QSO in the PACC contest it was one of the QSOs I can remember very clearly.

I finally had some time to look after the 6m antenna today. It is a Watson W2000, a fake Diamond V2000 so to say. 7 years ago I disassembled it after a accident with my antennemast, it was a little damaged after it survived a 10m crash over the roof. The problem with these antennas is that the small srew attaching the main antenna to the fastening bracket is turning loose. So I found a solution fastening it with a special nordlock ring. Then another problem was that the screw thread to fasten the radials was worn out a little. The thread on the radials is too short, so I extended it a little and now the radials are screwing to the bottom and everything is a lot stronger. I put the antenna on a 5 mtr mast and connected the Aircell7 coax into the shack. Everything was right from the start, good SWR and good propagation. 5 minutes after checking I made a QSO to CT1EAV and later to YU1KN. So, I am back on 6m. Probabely on WSPR and PSK although nothing was seen at the PSK frequency (50.250?).



Vandaag 1 envelop per post ontvangen. De QSL van Adam M6RDP.
Bedankt Adam, het betekend veel voor mij. Ondanks dat we maar een kort QSO in de PACC contest hadden kan ik juist dat QSO nog als beste herinneren.

Eindelijk had ik vandaag tijd om de 6m antenne tevoorschijn te halen. Het betreft een Watson W2000, een nep Diamond V2000 zeg maar. 7 jaar geleden heb ik de antenne van de mast gehaald en nadat al eerder een antennemast is omgewaaid was er helaas iets schade aan. Het probleem met deze antenne's is dat vaak het schroefje lostrilt dan de antenne aan de draagcontructie vast maakt. Dit heb ik opgelost door er een nordlock ring onder te monteren. Helaas had ik geen goede maat nordlock meer maar deze gaat ook prima. Daarnaast was het schroefdraad in de antenne waar de radialen in geschroeft worden deels kapot. Dit komt voornamelijk omdat de draad op de radialen te kort is, normaal is dat geen probleem maar deze antenne heeft een val van een meter of 10 over een dak heen meegemaakt dus helaas. Het schroefdraad heb ik wat langer gemaakt, ongeveer een halve cm. Nu is het probleem opgelost, de radialen schroeven nu helemaal in tot het eind van het gat. Nu alles weer klaar was heb ik de antenne op een buis geplaatst van een meter of 5 waar eerder de PDL2 op stond. De Aircell7 kabel naar de shack en aansluiten maar. Even draaien over de band en direkt gewerkt met CT1EAV en YU1KN. Prima SWR en prima condities. Ik ben dus nu weer QRV op 6m. Het meest zal ik waarschijnlijk QRV zijn op WSPR en PSK31. Al heb ik op de PSK frequentie (50.250?) nog niets gezien...

7 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, dat is meteen een mooi resultaat. Ik heb trouwens nog nooit een PSK31 station op 6 meter gehoord. Vreemd. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, misschien is het gewoon een kwestie van een uurtje CQ geven op de PSK frequentie. Als er 1 schaap over de dam is....een paar jaar geleden was dat op 30m ook zo. Daar kon je soms een kwartier in je ééntje roepen zonder resultaat. Nu hoor er dag en nacht PSK. WSPR werkt wel goed op 6m. Een uurtje monitoren gaf al 3 DXCC resultaat en dat met 1W. 73, Bas

PA2RF said...

Afgelopen dagen had ik geen probleem om PSK31 qso's op 50.250 MHz te maken. Ik heb HA6ZB, HA7LW, IW0RPX en EB2RA in digimode op 6m kunnen werken met een Watt of 15 uit een FT450 in een G5RV jr. En m'n QTH is 4 meter "below sea level" :-)
Als er maar Es is !

73 Ron
PA2RF

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog maar 15 minuten geluisterd heb op 6m. Ik ga zeker PSK weer proberen als er sporadic e is.
Die G5RV jr. van jou is een wonderantenne. 73, Bas

PA2RF said...

Ha Bas,
Nee hoor de G5RV jr is geen wonder antenne. Eigenlijk een groot compromis, maar als je niet zo'n grote tuin hebt een uitkomst. En je hebt natuurlijk een goede ATU nodig (en goede condx)!

http://home.kpn.nl/brink120/G5RVJR.htm

73 Ron
PA2RF

Paul M0PCZ said...

Hi Bas, stick with 6m and 10m for that matter, they seem to be the only bands open during the day at the moment, and yes PSK on 50.250, have had a few contacts on there.

73 Paul.

Paul Stam PAØK said...

hallo Bas en Ron, ik luisterde steeds op 50.290 MHz voor PSK31. Als het 50.250 is dan snap ik waarom ik nooit wat hoor. ;-) 73 Paul