Monday, November 23, 2009

Friese 11 steden contest 2009




Afgelopen Zondag meegedaan aan de 25e Friese 11 steden contest. Het bijzondere aan deze contest is dat de 11 steden van de 11 stedentocht tellen als multiplier + 1 extra de kluunplaats Bartlehiem. Dus maximaal 12 multipliers. Verder is het uitwisselen van de QTH noodzakelijk en dat is nou juist zo leuk. Je weet gelijk waar iemand zit in Nederland en er komen zelfs plaatsen voorbij waar ik nog nooit van had gehoord. De moeilijkste plaatsnaam dit keer was "Nijeholtpade", ik heb een tijdje geluisterd naar PA1NHZ en merkte op dat heel veel stations toch vroegen hoe je dat nou schreef. Uiteindelijk heb ik 73 stations gewerkt en 11 multipliers, helaas was de stad Sloten niet aanwezig op HF. Buiten Nederland heb ik Noorwegen, Duitsland (Nederlanders), Denemarken (Bornholm Isl.) en België gewerkt in deze contest. Voor de contest had ik nog een sked met PE2KM Kees uit Deventer. Kees is en oude bekende van mij uit lang vervlogen radio avonturen voor onze bekering tot het gelicenseerde radioamateur gebeuren. Zo was hij destijds nog het enige aktieve station op 11 Mtr vanuit Schiermonnikoog en beheerde hij daar een packetradio BBS in de tijd dat packet nog populair was. Midden negentiger jaren waren wij dan ook vaak in contact met elkaar daar ik toen nog bij mijn ouders in "Kleine Huisjes" woonde dicht bij de noordkust (ben ik blij dat ik het voor de 11 steden niet hoef te spellen....). Ik was voor hem zeg maar ongeveer het dichtstbijzijnde station destijds.


I took part in the Frysian 11 Cities contest last Sunday. The unique thing of the contest is that the 11 Cities of the famous 11 cities skating tour are counting as multipliers + an extra klunplace Bartlehiem. So 12 multipliers is possible. Besides that it is neccesary to exchange the name of the QTH. That's nice because you instantly know where the other station is located and I heard names from places I never heard before. The most difficult QTH name in this contest was from PA1NHZ he lives in "Nijeholtpade". I listen his station for a while and most participants asked how to spell it. I finally made a QSO with 73 stations and had 11 multipliers, unfortenately the city "Sloten" was not QRV on HF. Outside the Netherlands I made a QSO with Norway, Germany (both Dutch), Denmark (Bornholm Isl.) and Belgium. Before the contest I had a sked on 80m with PE2KM Kees from Deventer. I know him from long ago before we had our amateurradio license. He was active from the Island of Schiermonnikoog with a 11 Mtr packetradio BBS station in the mid ninethies . At that time packetradio was very populair. I was one of his nearest stations that time while I was living with my parents in a small village called "Kleine Huisjes" on the north coast (glad I don't have to spell it for the contest...) and we made a lot of QSOs that time.


2 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, weer een leuk filmpje, ik krijg een aardige indruk van de contest zo en je loop natuurlijk. Bijna 36 db winst t.o.v. je vertical, zo te zien. Met wat voor camera maak jij je filmpjes en welk programma gebruik je om de film te monteren? Ik denk dat we allemaal op 11 meter zijn begonnen. Mijn vader en ik zijn jaren lang op 11 meter bezig geweest. Uiteindelijk zijn we allebei zendamateur geworden. 73 Paul PC4T

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, die 36dB is niet standaard hoor, maar bij PE2KM zat er wel heel erg veel verschil in. Over het algemeen varieerd het verschil tussen de 2-5 S punten. De camera die ik gebruik is een JVC DV Cam, weet zo het type niet maar hij is nog analoog met van die DV bandjes. Die dingen kosten tegenwoordig niets meer. Ik maak ook wel filmpjes met m'n mobiele telefoon, dat gaat ook perfect. Bewerken doe ik met Homecinema powerproducer. Dat is een software pakket dat standaard op een Aldi (Medion) computer zit. Veel amateurs zijn inderdaad op 11 Mtr begonnen, vooral de laatste paar jaar is de instroom van 11 Mtr amateurs erg groot. De oudere garde heeft daar af en toe wel een aversie tegen. Toch zijn de ex 11 Mtr amateurs vaak heel goede DXers met een hoop operating practice. 73, Bas