Monday, September 7, 2009

Contesten met N1MM/MMVARI - Ballonvossenjacht 2009

Afgelopen weekend meegedaan aan het Russische Radio Wereld Wijde RTTY contest. Vooral om eens te testen met N1MM in combinatie met een RTTY programma. In diverse forums gelezen dat MMVARI een betere keuze is dan MMRTTY ook met het oog op evt. PSK contesten. Op zich was het instellen van MMVARI gemakkelijk. Eigenlijk heb ik weinig problemen ondervonden met de werking van het geheel. Toch vielen mij 2 dingen op. Ten eerste kon ik de Radio WW contest niet vinden in de lijst van N1MM. Lastig maar de Russian WW DX kent volgens mij dezelfde puntentelling, dus die maar gekozen en later de contestnaam aangepast in de cabrillio file. Ten tweede lukte het mij niet om stations van de clustermeldingen op de bandmap gesynchroniseerd te krijgen met de frequentie in RTTY. Nu gebruik ik niet de RTTY mode op de radio maar USB met RTTY gemoduleerd door de geluidskaart, heeft het daar mee te maken?? Op zich zou het toch niet uit moeten maken? Ook las ik hier en daar dat de radio op LSB moet staan en dat men RTTY-L mode dient te gebruiken. Dit heb ik geprobeerd, maar gaf bij mij geen verbetering, de stations die gemeld werden bleven voor mij op de verkeerde plek staan. Weet iemand en oplossing voor dit probleem? Na 52 QSO hield ik het voor gezien, ik wou nl. ook nog meedoen aan de Field Day contest aangezien dat dubbele punten voor de afdelingscontest op zouden leveren. Dus Zaterdag en Zondag nog even mijn best gedaan om no 100 QSO te maken. Dat viel nog niet mee doordat ook de All Asian contest druk gaande was. Ondanks de condities hoorde ik nog wel een stuk of 10 japanners met sterke signalen zowel op 20 als op 40m. Maar haast geen portable station te bekennen, of het moet al V55V/P geweest zijn die ik zowel op 20m als op 40m met S5 tot S7 kon waarnemen maar niet kon werken vanwege de grote pile-up. Tenslotte heb ik tussendoor nog even de nationale ballonvossenjacht 2009 zondagmiddag gevolgd. Zoals altijd op de portofoon omdat ik verder geen VHF-UHF apparatuur in werking heb. Prima waar te nemen, wat wil je ook op 30,9Km hoogte. De wind stond hier gunstig vanuit het zuid-westen, maar gek genoeg gaat de ballon altijd richting het zuiden of het oosten hoe de wind ook staat. Overigens is het niet de ballon op de foto. Bij de landing van die ballon tussen Garmerwolde en Thesinge waren wij Zondagavond niet toevallig aanwezig omdat er familie mee vloog.


Link: http://www.ballonvossenjacht.nl/


I took part in the Russian Radio WW RTTY contest last weekend till 52 QSO. As I wanted to test N1MM with MMVARI. No problem with installing and tuning of both programs. It instantly worked. Unfortenatly N1MM does not know this contest so I had to change the name of the contest in the cabrillio file afterwards. Another thing I noticed was that I could not synchronize the bandmap spots with the real RTTY frequency. So clicking on spots had no use. As I use RTTY audio from the soundcard in USB mode I tried RTTY-L in LSB mode, but nothing changed. Does anyone know a solution besides using real RTTY from the radio???I also took part in the Field Day Contest as a fixed station as it gives double the points for our national `afdelingscontest´ it took me a while Saturday afternoon and Sunday to get the 100 QSO I wanted as propagation above 40m was not too good, although I heard a lot of Japanese in the All Asian Contest. I also heard V55V/P from Namibia with S5/7 on 20 and 40m but did not have the chance to work him as the pile-up was huge. Finally I managed to follow the national balloon foxhunting 2009 with my handheld VHF-UHF trx sundayafternoon. It is not the balloon on the picture...we where there sundayevening on the site as some family members flew with it.

No comments: