Monday, December 15, 2008

PDL2 Polar Diversity Loop QUAD

Met de 10m ARRL contest in aantocht moest ik toch maar kijken of ik een richtantenne op kon stellen om zo toch nog wat verbindingen te maken. Aangezien de hoogte eerst nog een probleem is heb ik gekozen voor mijn oude PDL2 Quad antenne. Met deze antenne had ik in het verleden zeer goede resultaten op lage hoogte. Vooral op relatief korte afstanden. De polar diversity loop match werkt volgens de brug van wheatstone en voegt een halve golf lengte toe aan de quad op zo een manier dat de horizontale en vertikale signalen gescheiden worden door het balancerende effect van de quad. De RF die uitgestraald wordt door deze extra 1/2 golf straler geeft een extra versterking t.o.v. een conventionele quad.
Ondanks dat de antenne maar op een meter of 5 hoog staat heb ik er toch redelijke resultaten mee gehaald in de ARRL contest. Overigens is dit origineel een 11 Mtr antenne en heb ik de quad lengte wat korter gemaakt om te werken in de 10m band. Ooit heb ik met deze antenne op 8 Mtr hoogte op een morgen om 01:30 uur eens een QSO gemaakt via het lange pad met de oost-kust van Australie.


No comments: