Tuesday, August 19, 2014

I will listen, and listen, and then listen again (before calling)

Rule 1 from the DX code of conduct: I will listen, and listen, and then listen again before calling. Not easy for everyone. Most of the time rule 1 is: look on DX cluster first, tune radio or click station, call. I have to admit that I do that as well for the last 15 years actually. It is the sign of time, you got the possebility so you use it. And since time is a big issue for most of us it's easy as well. But not every station is spotted on the cluster and you can miss a lot if you don't listen first. 

So I think of a test to see if you're capable of listening. I thought it over and came to a nice test. Pick any hour of the day from Monday till Friday and listen out on the HF bands from 0-30 MHz, any mode, any band (including freeband, airband, commercial, everything). Log everything and see how many stations and DXCC you can log in a hour. You will be surprised! And may be you work or hear a new one just because you're listening.


Today I had a once in a lifetime event. A tradition that only exists in our part of the country. The giving of a "Stoetboom" (bread tree) to every new student of the primary school. My harmonic Anneli did get one and for me it was a opportunity to have a day off. It doesn't happen a lot but I had exactly a hour to listen to the radio. I wanted to apply the rules I invented for the listening test. So, no computers and only paper logging so I would not take a sneaky look at the cluster.

The results: Between 12-13 UTC I logged 40 stations from 16 DXCC. England, Croatia, Madeira, Eu Russia, Poland, Italy, Hungary, USA, Indonesia, Finland, N.Ireland, Ireland, Japan, Scotland, Belarus, Czech rep.were heard. I listened on all bands exept 30m. There was no single station I could hear on 160,80 and 12m those bands seemed to be closed. I also logged some stations on 11m, that band was crowded by stations. Strange enough there was only one station that could be heard here on 10m.

I applied rule 2 (I will only call if I can copy the DX station properly) as well. At the end of my listening test I heard a big pile-up on 20m. Unfortenately the DX station was too weak to copy and there were too many that didn't listen but just call because they probabely seen the station on the cluster. It gave me the opportunity to log the last 10 stations of my listening session.

Paper SWL log of today (part)
Regel nr. 1 van de gedragscode voor DX: Ik zal luisteren, en luisteren en nog eens luisteren voordat ik garoepen. Niet makkelijk voor veel mensen. Meestal bestaat regel 1 uit: Kijken naar de DX cluster, klik op of draai naar het DX station, roepen. Ik moet bekennen dat dit voor mij eigenlijk de laatste 15 jaar ook vaak zo gaat. Het is het teken van de tijd, het is mogelijk en dus gebruik je het. En omdat tijd een schaars iets is voor de meesten is het wel zo gemakkelijk. Maar niet elk station word gespot op het DX cluster en je kan veel missen als je niet eerst luistert.

Ik ben eens gaan denken over een luister test gewoon om te zien of men kan luisteren. Ik dacht aan een luistersessie van een uur gewoon door de week tussen maandag en vrijdag op de HF banden van 0-30 MHz in elke mode, elke band of frequentie (inclusief vrije banden, commercieel, omroep, alles). Log alles wat je hoort en kijk hoeveel stations je kan loggen en waar (DXCC) ze allemaal vandaan komen. Je zal er versteld van staan. En misschien werk of hoor je wel een nieuwe DXCC gewoon omdat je luistert!

Vandaag was er een unieke gebeurtenis die ik niet kon missen. Een traditie die alleen in dit deel van het land voorkomt. Het uitgeven van de "Stoetboom" aan nieuwe leerlingen van de basisschool. En Anneli was natuurlijk 1 van de gelukkigen. Voor mij een mooie gelegenheid om nog een dag vrij te nemen. Dat gaf me weer de gelegenheid om toch nog een uur te luisteren naar de radio. Ik wilde de zelf bedachte luister test eens in praktijk brengen. Dus geen computer aan en loggen op papier zodat ik niet stiekem toch het cluster zou bekijken.

De resultaten: Tussen 12-13 UTC logde ik 40 stations uit 16 DXCC. Engeland, Kroatië, Madeira, Europees Rusland, Polen, Italië, Hongarije, USA, Indonesië, Finland, Noord Ierland, Ierland, Japan, Schotland, Wit Rusland, Tjechië werden gehoord. Ik heb op alle banden behalve 30m geluisterd. Ik kon geen enkel station horen op 160, 80 en 12m, blijkbaar waren die banden dicht. Een groot aantal stations heb ik gelogd op 11m, die band was erg levendig. Terwijl er maar 1 station te horen was op 10m.

Ik heb regel 2 (Ik zal alleen roepen naar een DX station als ik hem ook echt goed kan horen) ook direct in praktijk gebracht. Op 20m kwam ik een grote pile-up tegen maar het DX station was door mij niet te horen. Helaas waren er ook veel station die dus inderdaad niet luisterden maar het DX station blijkbaar op het cluster hadden gezien en dan roepen maar. Het gaf me wel de gelegenheid om hier mijn laatste 10 stations te loggen van mijn luistersessie.

6 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, ik luister meer dan ik zend, ik gebruik geen DX cluster (geen CAT control) gewoon nog ouderwets over de band draaien met de hand. Pile Ups probeer ik te vermijden. Of het nu phone is of cw, ik vind het verschrikkelijk al die stations door elkaar. Ik wacht mijn kans af en hoop op een dosis geluk. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, ik kan me dat voorstellen. Maar een pile-up hoort er gewoon bij. Iedereen doet z'n hobby op zijn manier. Als je er maar plezier aan beleeft, dat is het belangrijkst. Af en toe heb jij toch ook wel veel geluk met de verbindingen. Het is ook een kwestie van luisteren en er zijn op het juiste moment. 73, Bas

PH0NO said...

Leuk die 11m calls. 317 moest ik even opzoeken...
73, Lars.

Hans said...

Hallo Bas, ook ik luister meer dan dat ik zend. Ik moet mijn zendhobby overdags ook verdelen over HF en VHF/UHF en kan door andere werkzaamheden niet de gehele dag in de shack doorbrengen. Aan het einde van de middag wil ik nog wel eens boven in de shack op 21Mhz en hoger zitten. Dan is vaak mooie DX te maken. In de avond en nacht mag ik graag met mijn FT817, welke in de woonkamer staat, luisteren op HF en geniet ik van mooie verre DX. Ik ben geen DX jager, geen awardverzamelaar o.i.d. dus kan ik erg genieten door alleen maar te luisteren. 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Lars, ja hi, ik ook. Ben er alweer een tijdje uit....wit rusland dus. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, zoalnd je de hobby maar met plezier beleefd. Luisteren is misschien wel het belangrijkst in onze hobby. 73, Bas