Friday, February 28, 2014

About SIM31 / SIM63 digimode again

Statistics showed that my post about the "new" digital SIM modes are most read at the moment. Besides that I found a SIM31 facebookpage which looks very neat. It showed me the way to a new digital mode club the SIM31 Modes Club. So my interest is there again as it was clear there are new SIM-PSK versions made regulary. With the forum from the SMC there is excellent support now so I became a member instantly. I tried SIM mode before but was not able to make a QSO. And now I know why, there is only activity on 14.073 MHz at the moment and the mode is still not really populair yet. The main advantage of this mode is that it differs from normal PSK by using integrated standard macros which have their own varicode. Main advantage that way is that decoding is faster and with less errors. Another advantage is that the program can make automatic QSOs. So I let SIM-PSK run in automatic mode for a afternoon, and indeed there were automatic QSOs made and logged. Fun if you like to make QSOs when you're unable to be at the radio yourself. Am I impressed? Not yet! I like the way the program makes automatic QSOs but I don't like the (too) many macros you can choose from. It is not really clear which text you have to choose and what is being transmitted. Personally I think the program is a little chaotic although it has portential to grow as it is still in development. Another disadvantage you get with this program is that you're always get the same messages back from any station as they are standard, so in the end you feel you're talking to a computer instead of a creative person. Although it is possible to chat but that way it makes the SIM mode as good as normal PSK. I think you can place this mode between PSK and JT65. It is certainly worth trying and keeping an eye on the development of the program.

Links:

SIM31 Modes Club (SMC)
https://www.facebook.com/Sim31Digimode
Official SIM download page scroll down for english language!
SIM DXcluster via hamspots.net


Statistische gegevens (onderaan deze pagina) laten zien dat mijn stukje over de "nieuwe" SIM modes zeer populair is. Buiten dat vond ik een leuke SIM31 facebook pagina die me weer de weg wees naar een nieuwe digimode club de SIM31 Modes Club (SMC). Mijn interesse was weer gewekt en het is duidelijk dat er regelmatig nieuwe updates uitkomen van het SIM-PSK programma. Ik ben maar gelijk lid geworden van de SMC en heb zo toegang tot prima support via het SMC forum. Ik heb SIM mode al eens eerder geprobeerd maar helaas toen geen QSO's kunnen maken en weet nu waarom. De enige aktiviteit is momenteel op 14.073 MHz en er zijn maar een paar stations echt aktief, de populariteit moet nog wat stijgen. Het grote voordeel van deze mode is dat het verschilt van PSK doordat men geïntegreerde standaard macro's gebruikt die elk hun eigen varicode hebben, hierdoor is het sneller en decodeert men met minder fouten. Een ander voordeel is dat het programma automatisch QSO's kan maken. Dus liet ik SIM31 lopen op een middag in automatische mode en inderdaad het programma maakte automatisch QSO's en deze werden automatisch gelogd. Leuk als je eens QSO's wilt maken en geen tijd hebt om echt achter de radio te zitten. Ben ik geïnponeerd? Nee niet echt! Ik vind dat automatisch QSO's maken wel leuk maar de keuze die je hebt uit teveel macro's zijn verwarrend. Het is niet helemaal duidelijk welke tekst je moet kiezen en wat er nou uiteindelijk word verzonden. Persoonlijk vind ik het programma nogal chaotisch maar het heeft wel potentieel omdat het nog steeds in ontwikkeling is. Een nadeel is dat je van elk station altijd dezelfde soort macro's terug krijgt omdat het allemaal standaard is, dat geeft het gevoel dat je een QSO maakt met een computer in plaats van een echt creatief mens. Alhoewel het mogelijk is om te chatten maar dat maakt dan de SIM mode weer tot normaal PSK. Ik denk dat je deze digimode kan plaatsen tussen PSK en JT65. Het is de moeite waard om eens te proberen en de ontwikkeling in de gaten te houden.

9 comments:

aartw said...

>>> het programma maakte automatisch QSO's Leuk als je eens QSO's wilt maken en geen tijd hebt om echt achter de radio te zitten

het is de vraag of het slim is om te melden op je blog.
Want het lijkt mij niet legaal om zo te doen.
Hoewel? WSPR dat ook doet dus ik weet het eigenlijk niet.

Maar wat is de lol daarvan, ik heb het er niet zo op om de set aan te zetten en dan naar bed te gaan.

PE4BAS, Bas said...

Hallo Aart, het aanhebben van de set zonder beheer mag tegenwoordig. Alleen moet je dan wel in de buurt zijn of de mogelijkheid hebben de set op afstand te bedienen. WSPR mag ook legaal. Of het verstandig is moet ieder voor zichzelf beslissen natuurlijk. Wat de lol er van is, ja de mogelijkheid dat het kan. Er zijn mensen die dat leuk vinden, er staat in de handleiding ook niet dat je de de boel z'n werk maar moet laten doen maar meer dan het een mogelijkheid is om te laten zien hoe het werkt. Maar ik heb wel door dat de meeste stations die hiermee bezig zijn gewoon niet aanwezig zijn bij de set. 73, Bas

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, Het leuke van PSK31 is, dat niet alles foutloos hoeft te zijn.
De moderne digitale modes vereisen minder vermogen dan CW. Dit kan een voordeel zijn bij DX.
Ik heb een tijdje met PSK gewerkt, maar kwam toch weer terug op CW.
Met CW zit je zelf "boven op het signaal". Je hoor precies wat er zich op de frequentie afspeelt.
Hoewel het natuurlijk wel heel grappig is, om de automatische mode, onvermoeibaar aan het werk te zien. Dat heeft mijn MorseMachine, met zijn voor geprogrammeerde boodschappen (nog) niet. hi. 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, dit is natuurlijk geen gewoon PSK31 zoals jij het kent. SIM-PSK is wel degelijk anders al gebruikt het dezelfde methode. Voor echte radio liefhebbers zoals het vroeger was is het niks. Het is meer voor de amateurs die eens wat nieuws willen proberen en experimenteren. Inderdaad is het wel grappig om het programma aan het werk te zien, de tijd zal leren of dit een populaire mode word zoals PSK of JT65A. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas, SIM31 moet je gewoon eens uitgeprobeerd hebben. Enige maanden geleden ben ik daar vrij aktief in geweest, maar zoals ik toen al op Paul of jouw blog schreef, dat het aantal deelnemers vrij beperkt is. Na ruim 10 stations gewerkt te hebben was "de doos leeg". En de meeste waren nog franse stations.
De auto QSO-mode was leuk om gezien of het werkte en dat was het voor mij wel. Er zullen toch eerst veel meer gebruikers moeten zijn, wil het voor voor mij een interessante mode worden. Voorlopig houden we het maar bij JT65 en JT9.
73 en goed weekend, Hans-PE1BVQ

Hans said...

Bovenstaand bericht is niet negatief bedoeld maar is puur mijn ervaring.
Ga in ieder geval lekker door met het uitproberen van dit soort modes en wie weet komt na de nodige aandacht meer gebruikers. Technisch mankeert het programma niets en die macro's zijn goed aan te passen cq de juiste tekstlijn kiezen en de rest verwijderen. 73

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, had het ook negatief opgevat hoor. Je hoort gewoon weinig van deze nieuwe mode en toch is het een veel gelezen item op mijn blog. Het is helaas nog lang niet zo populair als JT. Maar dat kan nog komen, kwestie van tijd denk ik. Ik heb het programma vandaag kunnen instellen en het werkte naar alle tevredenheid. Ik ga er nog even mee door. Condities zijn nu ook niet zo goed, heb toch wel leuke stations kunnen werken en zelfs ON met 5W QRP, is op zich niet gek want ON zit net in de "skip" zone. Die 5W haalt mijn FT817 overigens nog niet eens in SIM mode kun je nagaan. Helaas zie je wel steeds dezelfde stations voorbij komen en helaas zie ik zoals vaak weer meer stations als stations die ij ontvangen. Maar dat zal wel aan de lokatie liggen....73, Bas

pc1cp said...

zal meer eens in verdiepen Basheb je ook grondgolf styation om te kijken hoe propaqatie gaat

CARLING ELECTRONICS / AF4K CRYSTALS said...

Looking forward to a SIM31 qso on 14073 soon! 73 - Bry, AF4K