Monday, December 2, 2013

WSPR comparisation test

Just made....lowest scale.
Peter PA4PS, Peter PA1SDB and I will do a test today. Not a contest but just a comparisation test on WSPR. Settings WSPR with 500mW on 35% TX time on 10m from about 08:00 UTC till 20:00 UTC. PA4PS will use a FB33 beam on about 18m AGL, PA1SDB is using a Solarcon A99 CB antenna on 5 mtr AGL. I will use my homemade multiband vertical on 9m AGL. We are in the same area but living in different locations. It would be interesting to see what PA4PS will reach with 500mW on the beam compared to the verticals from the others.

Live material can be found on the WSPR database

Peter PA4PS, Peter PA1SDB en ik gaan vandag een test doen. Geen contest maar een vergelijkingstest op WSPR. Instellingen die we gebruiken WSPR met 500mW op 35% TX tijd op 10m vanaf ongeveer 8 UTC tot 20:00 UTC. PA4PS gebruikt zijn FB33 beam op ongeveer 18m boven de grond, PA1SDB een Solarcon A99 27MC antenne op 5 Mtr boven de grond en ik gebruik mijn zelfgemaakte multiband vertical op 9m boven de grond. We wonen allemaal in hetzelfde gebied maar wel in verschillende lokaties. Ik vind het interessant om te zien wat PA4PS nou bereikt met 500mW op de beam vergeleken met de verticals van de anderen.

4 comments:

Hans said...

Hoi Bas,
Ik heb al effe gespiekt.
Tja, PA4PS met een beam, wat wil je, duidelijk in het voordeel hi.
Mooier was geweest alle 3 met een rondstraler.
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Tja, voorspelbaar dat zeker. Maar is wel leuk om te zien dat er echt verschil in zit en juist ook de overeenkomst tussen de verticale antenne's. 73, Bas

pa0o said...

Leuk experiment Bas mag ik niet meedoen?
ik kan naar 500mW gaan beetje kritisch instellen met de K3 vlak voordat er helemaal niets meer uitkomt

nu 1W dipool overigens weer een top opening met ZL2IT vanmorgen
op 160 2x gelukt met VK2KRR 2 dagen opvolgend 1 decode maar de laatste 2 dagen lukte dat niet

PE4BAS, Bas said...

Ja tuurlijk mag je meedoen Jaap. We doen het misschien nog wel eens over. 500mW is prima te maken, kwestie van audio goed (lager volume) instellen. Al is het vermogen van de radio niet lager als 100W moet het nog lukken ;-). Ik had jou resultaten ook al bekeken. Jammer dat het niet op 500mW was. Eigenlijk had ik zelf liever 100mW gedaan, maar Peter en Peter kunnen dat helaas niet meten. 73, Bas