Wednesday, December 4, 2013

The results of the WSPR test

Comparisation, click to view larger
Not unexpecting results on WSPR 10m last monday. The beam with twice the height of the vertical is far superior. Both verticals were almost equal. Unique spots count: PA4PS 32, PA1SDB 12 and PE4BAS 14. So if you really want to be a serious DXer or a contester you really need a directional antenna I think. It really is a miracle I make some DX at all and my contest scores are not that bad if you compare it to a station with a directional antenna. PA1SDB had problems to get out of Europe but in the end some decend spots were made by a few in the USA. I had only one station from Australia that spotted me in the morning, wheras PA4PS had a whole cluster of VK's that spotted him. A large difference. All of us did agree propagation was not at it's best. Hopefully it will improve before the ARRL 10m contest is on.

PA1SDB vertical
Geen onverwachte resultaten op WSPR 10m afgelopen maandag. De beam met 2x de hoogte van de verticale antenne's was een duidelijke winnaar. De resultaten met de verticale antenne's waren ongeveer gelijk. Unieke spots: PA4PS 32, PA1SDB 12 en PE4BAS 14. Dus als je echt serieus wilt gaan DXen of contesten dan is een richtantenne gewoon een must denk ik. Het is nog een wonder dat ik DX werk en ook nog redelijke scores haal bij sommige contesten. PA1SDB had echt problemen om Europa uit te komen, vooral in de ochtend. Later in de middag waren er toch nog een aantal Amerikanen die hem konden waarnemen. Ik had maar 1 station uit Australiƫ die mij waarnam in de morgen terwijl PA4PS er een hele rits had, een duidelijk verschil. We waren het er allemaal overeens dt de propagatie niet op z'n best was en ik hoop dat het snel beter word voor de ARRL 100m contest.

More proof : PWR PA4PS - Antenna PA4PS - PWR PA1SDB

9 comments:

Unknown said...

Hoi Bas,
Ik had WSPR ook meelopen afgelopen maandag.Er waren stations bij waar jij net zo sterk was als ik..anderen was ik sterker.Ik gebruikte de HF5B minibeam en stond op 70gr..net als Peter.Verschil van Peter en mij was,dat hij vaak sterker was.Mijn signaal was te zien in ZL...die van Peter niet.Zijn 3elm FB33 is dus dichter dan mijn kleine HF5B.Mijn openingshoek dus ook groter.
Leuk om af en toe zo'n test te doen,maar dan dat een ieder vertikaal zit.Dan merk je ook wat de verschillen zijn van liggingen van de stations..dan merk je wat de omgevingen doet zeg maar.
73's Bernard PB7Z

Earthquakedetector Appingedam said...

Hoi Bas en Bernard, Goed verwoord :-) Als je nog eens wat weet om te testen, dan kom maar op !

Earthquakedetector Appingedam said...

Ooh, it was me, PA1SDB - Peter

Hans said...

Hallo Bas,
Zondermeer een interessante test. Een beam heeft duidelijk meer voordelen maar heeft ook een richtingseffect, maar ik vind dat jullie beide met de vertical het ook niet slecht hebben gedaan.
De verticals deden niet onder voor elkaar met ook mooie resultaten.
Dit moeten jullie eens vaker doen. Jaap PA0O erbij en iemand met een horizontale draadantenne etc. WSPR is het programma om dat allemaal uit te testen.Succes en 73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bernard, had jouw resultaten in de ochtend met 500mW ook bekeken. De HF5B is helemaal zo gek nog niet want ook jij werd door een hele horde VK's gehoord. Peter zat ten tijde van ZL verkeerd met de beam. Inderdaad heeft een FB33 natuurlijk een kleinere openingshoek en is veel dichter aan de zijkant/achterkant. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Ja, ik had het door Peter. We moeten de test nog eens doen met een grotere groep. Bernard PB7Z en Jaap PA0O zouden ook graag mee willen doen. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, ook als je wat wilt experimenteren met antenne's is dit leuk. Het mooist is dan 2 WSPR stations op dezelfde locatie met 2 verschillende antenne's om te kijken welke de beste is. Absoluut interessant ondanks dat de uitkomst van te voren duidelijk was. 73, Bas

Peter pa4o said...

Volgende keer kan ik mijn draad antenne wel gebruiken Bas. alleen is die niet je van het op 10m. Heb 2x 15,5 met open lijn.

Peter

PE4BAS, Bas said...

Hallo Peter, nee lijkt me geen goed idee. Wat wel interessant zou zijn als je een oude 27MC antenne zou gebruiken. GPA of A-99. Dat is vergelijkbaar. 73, Bas