Sunday, December 29, 2013

JT modes and 2013 comparisation graphs

Since WSJT-X is finally working the correct way I've been very active with both JT65A and JT9-1. It's incredible what you encounter on the bands that way. USA on 80m difficult? Not with JT modes, it's possible to work them in the evening and in the morning. I worked PY4ZO (Brazil) and YV5OF (Venezuela) on 40m. I even saw HK1 on 80m and made a QSO with TI2HAS (Costa Rica) on 30m. Although the last one was difficult and I'm not shure if he received my report. 30m can be very unpredictable and so it was this morning. Sometimes the band was full with signals while 2 minutes later nothing could be heard, sometimes the other way around. I never saw any "no decode" anymore and the frustration I had in previous JT sessions this year is gone. I'm a happy WSJT-X user now!



Well, last year I made some comparistion graphs. I thought to do it again to get a overview of 2013. The first graph is the amount of QSOs from clublog's timeline. It shows a increasing number of QSOs overall. The second graph is the number of QSOs I made per mode. It is clear that I really get into JT modes, it has a DX potential I think although it costs a lot of time to complete a single QSO.


The third graph shows the number of QSOs per month.Totallly different from ast year as surprisingly I made most of the QSOs from my new shack in October during the CQWW. Note that the graphs except the clublog one are only from my base log. I didn't count the mobile and portable operations. 



Sinds WSJT-X nu eindelijk correct werkt ben ik vrij aktief met JT65A en JT9-1 modes de afgelopen week. Het is ongelooflijk wat je dan op je beeldscherm voorbij ziet komen. USA op 80m moeilijk? Welnee met JT modes is het mogelijk ze 's avonds en 's ochtends te werken. Ik heb PY4ZO (Brazilië) en YV5OF (Venezuela) op 40m gewerkt Vanmorgen zag ik HK1 op 80m, helaas geen tijd meer om hem te werken. Op 30m werkte ik TI2HAS (Costa Rica) al weet ik helaas niet of hij mijn rapport ook correct ontvangen heeft. De 30m band was vanmorgen erg onstabiel. Het ene moment was de band vol met signalen en 2 minuten later was er niets dan ruis om een paar minuten later weer langzaam vol te lopen vanuit allerlei richtingen.Voor een langdradig JT QSO is dat eigenlijk funest. Gelukkg zie ik nooit mer een "no decode" voorbij komen en is alle frustratie die ik had bij vorige JT sessies dit jaar nu verleden tijd. Ik ben een gelukkig WSJT-X gebruiker.

Afgelopen jaar maakte is wat vergelijkingstabellen ik dacht dat dit jaar maar weer te doen om een beetje
overzicht te krijgen over 2013. De eerste tabel komt van clublog en laat het jaar 2012/2013 in vergelijking zien. Het aantal QSO's s explosief gestegen. De tweede tabel laat het aantal QSO's er mode zien, dit jaar geen speciale modes maar wel een groter aantal JT QSO's. Ik denk dat JT ook echt wel DX potentieel heeft alleen duurt het erg lang voordat een QSO afgerond is helaas. De derde tabel laat het aantal QSO's per maand zien. Verassend dit jaar niet Februari aan kop maar Oktober vanwege het  hoge aantal QSO's tijdens de CQWW vanuit mijn nieuwe shack. ik moet wel opmerken dat buiten de clublog tabel dit alleen QSO's zijn vanaf de basis QTH en niet de mobiele en portabele QSO's.

5 comments:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, mooi overzicht. Ja, we gaan met onze tijd mee. Waarom geen nieuwe technieken gebruiken als die er zijn. Ik ga proberen om ook een overzicht te maken over 2013. Maar dat wordt toch pas in het nieuwe jaar. Nu nog 3 drukke dagen met allerlei afspraken. Maar ik heb lang niet zoveel qso's dan jij. ;-) Fijne jaarwisseling, 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Zou wel leuk zijn om ook nog wat van jou te lezen. Je hebt nogal wat nieuwe DXCC gewerkt. En misschien wat minder QSO's maar wel kwaliteit! Ik denk ook niet dat ik volgend jaar zoveel QSO's ga maken, dat was dit jaar puur voor de afdelingscompetitie. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

En uiteraard nog een prettige jaarwisseling voor jou en familie Paul. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas, goed om te lezen dat het werken met digimodes nu goed gaat en dat alles naar tevredenheid werkt. Zoals je weet ben ik ook een liefhebber van de digimodes en JT65hf en JT9 zijn mijn favorieten. Vooral JT9 werkt erg goed n is nog meer gevoeliger dan JT65. En met QRP heb ik daar mijn voordeel van.
Leuk dat je vergelijkingstabellen hebt gemaakt. Het geeft zo een goede indruk van je activiteiten. Eigenlijk zou ik dat ook moeten doen maar vaak ontbreekt het mij de tijd. Altijd maar weer druk druk druk hi.
Bas, ik wens jou, je vrouw en dochter een zeer fijne jaarwisseling toe en veel geluk en gezondheid in 2014. En eh.... dat je maar weer veel verbindingen met mooie DX mag maken! En ik hoop ook komend jaar weer te kunnen genieten en mee te leven met je prachtige blog. 73's Hans (& Marianne) PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Bedankt Hans voor de reactie. We moeten nog eens proberen met JT9 op 2m. Vond het destijds wel interessant de test tussen jou en Paul. Jammer genoeg is JT9 nog niet zo populair als JT65 omdat veel mensen liever JT65HF gebruiken. Waarom? Geen idee, vind WSJT-X wel net zo makkelijk. 73, Bas