Friday, December 13, 2013

10m contest rehearsal

It makes the car 3 times rise in height
One of my favorite contests, the 10m ARRL contest, is this weekend. Unfortenately I have to beon the job. So Saturday participation is limited to the lunchbreak. As I want to make as many QSOs as possible I tried to do a rehearsal today. I got the crazy idea to bring the glassfiber pole with me and attach a endfed to it yesterday. But some tests revealed that the wire used was not resonant enough with the LC tuning box I made and I have no time to change things. So, I found an old complete 1/4 wave CB mobile antenna somewhere in the corner of my garage and today I tuned the SWR as good as possible for 28 MHz. I just had time enough to make a short QSO with RT110RAEM and RY7G who were both 5/9 and 5/8 on my side. Listening around I received HK3C with 5/5 and VK6PH from Perth with 5/7. I think if I had some time I would probabely had a chance to work them with my QRP 5W from the car. I don't know if this 1/4 wave mobile whip is better as my homemade PE4BAS mobile antenna? In theory it should be more effective compared to a antenna with a coil. At least I will try to make the best of it tomorrow at lunchbreak. So, if you make contact with me Saturday, remember I'm mobile and QRP!

Update 14-12-2013: Worked 26 stations in my lunchbreak. Best DX was A61ZX from UAE and KP4EU from Puerto Rico. Heard VR2XMT and 3W1T both with 5/8 QSB but pile-up was too big to get through. Just before going home this afternoon, parking at the same spot as on the photo, I made the best DX of the day with Dominican Republic HI3CC. Thanks Tino! Good ears! Counting 27 now.

Update: 14-12-2013: Heb 26 stations kunnen werken in de pauze. Beste DX was A61ZX vanuit UAE en KP4EU vanuit Porto Rico. Heb VR2XMT en 3W1T hier gehoord met 5/8 QSB maar de pile-up was te groot om er door te komen. Net voordat ik naar huis ging, geparkeerd op dezelfde plek als op de foto, de beste DX van vandaag met de Dominicaanse republiek HI3CC. Bedankt Tino! Goede oren! Teller staat op 27.

Één van mijn favoriete contesten, de 10m ARRL contest, is dit weekend. Helaas moet ik werken en dus zal mijn deelname zaterdag beperkt zijn tot de lunchpauze. Omdat ik toch zoveel mogelijk QSO's wil maken dacht ik even te oefenen vandaag. Gisteren had ik het gekke idee om mijn glasfiber mast mee te nemen en daar een end-fed in te hangen. Helaas bleek na een korte test dat de draad niet in resonantie was met het LC doosje dat ik eerder eens gemaakt had. I.v.m. tijdgebrek kon ik niet zo gauw even een aanpassing maken. Dus nu maar wat anders, ik vond nog een oude complete 1/4 golf mobiele antenne voor 27MC in een hoek van de garage. Dus die maar afgeknipt voor 28MHz tot de SWR zo goed mogelijk was. Ik had nog net tijd genoeg om een QSO te maken met RT110RAEM en RY7G die beide tussen de S8 en 9 doorkwamen. Nog even over de band gedraaid en ontvangen werden HK3C met 5/5 en VK6PH vanuit Perth met 5/7. Ik denk dat als ik wat meer tijd had gehad ik best wel een kans had om ze te werken met 5W QRP. Ik heb geen flauw idee of deze 1/4 golf beter is als mijn PE4BAS omgebouwde DV27. In theorie zou de antenne iets effectiever moeten zijn vergeleken met een antenne met spoel. In iedergeval zal ik min best doen om zoveel mogelijk QSO's te maken in de pauze.Dus mocht je een QSO met me maken zaterdag, bedenk dan dat ik mobiel zit en ook nog QRP!

12 comments:

Peter pa4o said...

Kun je je 706 niet gebruiken voor in de auto. Scheelt behoorlijk in power.
Misschien werk ik je zaterdag of zondag. Even afwachten hoe ik me voel..

PE4BAS, Bas said...

Ik hoop dat je weer een beetje beter bent dan. De IC-706 12V kabel is niet zo makkeijk los te halen hier. Zou eigenlijk een 2e moeten hebben. 73, Bas

Hans said...

Hallo Bas,
Mijn eerste reactie kan ik niet terugvinden, dus maar weer opnieuw hi.
Je volledige kwart golf zal uiteraard beter moeten werken dan de (ingekorte) DV-27. Veel succes met de contest en ik hoop dat je, ondanks je beperkte tijd, toch nog leuk kunt scoren.
73 Hans, PE1BVQ

PA2RF said...

Veel stations op 10 te horen vanochtend. Hoogtepunt tot nu toe; TA7OM op 28.370. 73 Ron

PE4BAS, Bas said...

Ik hoop dat het goed werkt.....ehhh, ik weet dat het goed werkt hi. Zie mijn update...Nou heb je in een contest natuurlijk wel meer kans hi. Ga jij nog wat werken in de contest? Ik hoorde een aantal leuke calls hier binnenkomen zoals VR2XMT en 3W1T. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Ron, zie mijn update hi! TA7OM was hier 5/8 maar lukte mij niet. Condities zijn super. Ik heb zelfs via backscatter met Duitsland en Frankrijk gewerkt met verschrikkelijke echo's. Hoorde bijv. PI4CC en PI4DX hier met 5/7 en echo. 73, Bas

Peter pa4o said...

Na de eerste staat de teller hier op 379/144 en 184.896 punten Bas.

Soms waren de echo's zo hard dat ik er niks van kon maken. Was 1 brei hi.

Heb jij nog wat kunnen doen in de pauze?

Peter

Bert, PA1B said...

Hallo Bas, een van de draden van de inverted vee ligt hier gedeeltelijk plat op het schuine dak, maar dat mag de 10 meter pret niet drukken. Ik maakte al 11 QSO's, waarvan 3 QSO's met 50 mW met UA. dus gewoon proberen, het kan hoogsten lukken. hi. Veel succes. 73, Bert

PE4BAS, Bas said...

Zie de update Peter...mooi aantal. Condities zijn top. Hoop morgen meer tijd te hebben. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Bert, de condities zijn zodanig dat het ook wel lukt. Ik had even een rubberduck van een 27MC porto op de FT817 gemonteerd. Daarmee gaf ik even een demonstratie aan een collega. Ik ontving een Amerikaan met 5/5 binnen bij mijn werk. 73, Bas

Peter pa4o said...

Dus morgenvroeg maar om 7uur van bed af Bas en blazen met spul. Geen idee wat ik allemaal heb gewerkt. 3 stations uit XE in ieder geval en zo'n 170 K stations. En VK en paar Jappen en noem maar op. CQ geven is toch het mooiste vind ik. Kom je misschien morgen wel tegen..

Peter

PE4BAS, Bas said...

Peter, ik was om 06:30 al op de radio (lokale tijd). Maar 10m was nog dicht en dat duurde wel tot een uur of 8 voordat ik de eerste russen kon werken. Geen JA geproken, wel gehoord. VK wel en XE ook. Verder een hele rits uit noord amerika. CQ roepen heeft bij mij niet zoveel zin. Heb het wel even gedaan, kreeg in iedergeval PD2TW retour hi. 73, Bas