Friday, November 29, 2013

Making a second floor shack ground

As mentioned before I once made a shack ground before in our previous house. If I think it over and compare it to the knowledge W8JI shares with us I probabely did not bad. On the picture you see my main ground buss directly behind the antennatuner and bonded with it by a large groundstrap. The red wires are bonded with all radio equipment, the green/yellow wire is the counterpoise, the black cable is very large welding cable going to the groundrod. The only thing I did wrong might be that the red cables are too long, I should have made a wider ground buss just below all the equipment to connect it to.

Just to be clear, the groundsystem I want to install is to minimize RF in the shack the groundsystem outside to the groundrod is only for AC mains safety and discharge of static during a thunderstorm when I disconnect all antenna cables. The type of groundsystem or counterpoise system I would want to install (if needed) will make the entire room, including the operator, "rise" in voltage to match the equipment chassis voltages. It also disperses or spreads the current and voltage around, reducing intensity of localized electric and magnetic fields. The idea is described at the website of W8JI and is worth trying. I don't know if the setup of my radio and computer will suffer from any RF disturbance in my new shack yet. Of course I will first try without all this and install this groundsystem if I encounter any problems.

Zoals al eerder vermeld heb ik in mijn shack in het vorige huis al eens een "aarde" gemaakt. Als ik het zo overdenk en vergelijk met de informatie die W8JI met ons deelt deed ik het misschien nog niet eens zo slecht. Op het plaatje zie je het aardpunt net achter de antennetuner en er mee verbonden met een brede aardlitze (net een stukje te zien). De rode draden lopen naar de chassis van alle apparatuur, de groen/gele is de tegencapaciteit en de zwarte kabel is 25mm kwadraat laskabel die naar de aardelektrode gaat. Het enige wat misschien fout was zijn de rode draden die te lang zijn. Het zou misschien beter zijn een zo breed mogelijk aardpunt onder de apparatuur te maken waaraan dan alles bevestigd word met zo kort mogelijke draden.

Voor alle duidelijkheid, het aardsysteem dat ik zou wil maken (indien nodig) is om RF in de shack te minimaliseren. Dit aardsysteem of tegencapaciteit moet de complete radioshack hetzelfde RF "potentiaal" maken als de (zend)apparatuur chassis. Het moet ook helpen tegen "lokale" magnetische en electrische velden door het verspreiden van verschillenden stromen/spanningen. Het aardsysteem dat buiten naar de aardelektrode gaat is puur beveiliging voor net gevoede apparaten, statische ladingen en als ik de (coax) kabels losmaak om een pad te hebben naar de aarde bij evt. onweer.  Het idee is beschreven op de website van W8JI en is de moeite waard om te proberen. Ik heb geen flauw idee of de radio/computer storing ondervind van RF in mijn nieuwe shack op het moment. Ik ga natuurlijk eerst eens proberen zonder deze aarde en als ik problemen ondervind kan ik altijd nog aktie ondernemen.

2 comments:

Hans said...

Hallo Bas,
Aarding in de shack blijft een moeilijk punt.
De een raad dit aan, de ander weer dat. Het blijft moeilijk om te beslissen welke methode nu de juiste is. Voor elke methode is wat voor te zeggen.
Ik denk dat het inderdaad raadzaam is om dit zelf uit te proberen en kijken wat het oplevert. Succes!
73 Hans, PE1BVQ

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, eigenlijk heb ik dit stukje al een hele tijd geleden geschreven maar kwam nog niet tot publicatie. Aarding is inderdaad moeilijk, vooral als je werkelijk RFI ondervind. In principe is RF aarding in de shack niet nodig als alles al hetzelfde potentiaal heeft. Ik heb op het moment met 100W helemaal geen last van inspraak of prik van de apparatuur en de RFI op mijn audio installatie is minimaal. Zelfs met de loop die 2 mtr boven de shack hangt heb ik geen last. RFI is dan ook meer een probleem van antenne aanpassing denk ik. Voor wat betreft veiligheidsaarde is het beste de coax te aarden onder aan de antennemast. Lukt dat niet dan eigenlijk voordat de coax in huis gaat. Persoonlijk gebruik ik een scheidingstrafo en heb dus geen galvanisch contact met het electriciteitsnet, ook geen randaarde dus. De computer en audio installatie zijn wel rechtstreeks op het net aangesloten. 73, Bas