Tuesday, September 4, 2012

Fieldday SSB 2012 & the EndFed test

Test with CB radio
The just made EndFed had to be tested of course and so I did. The weather was good this weekend and there was the fieldday SSB contest. A very good chance to see what the endfed would do against the small MP-1 from superantenna. I first made a 10m setup with the MP-1 for which I now bought a cheap tripod. Then I placed the EndFed as you can see on the photo. I first did a comparisation with the CB radio which has a analog meter. I found a "local" station with a steady signal and did a couple of switch overs from the MP-1 and the EndFed. Well I can tell that it made no difference, not even a thickness of the needle. At least that is on receive, don't know how it is on transceive of course. Then I connected it to the Yaesu FT817 and made the only DX QSO of this weekend with RM9RZ in Asiatic Russia (3600km) with the EndFed. Although I heard other DX from Japan and India all with S5-7 at Saturday morning, I had no chance to break the pile-ups with my astonishing 5W output.


Fieldday setup
I took part in the fieldday SSB contest after this EndFed test in the portable QRP section. With the FT817 and MP-1. As powersource I used my 7Ah battery which I trickle charged by a small solarpanel. My target was to make at least 25 QSOs but I ended at 58 in the end. Not bad at all I think. Propagation Saturday was a lot better as on Sunday, till my surprise I made most of the contacts on 40m and nothing on 10m even not with the EndFed. The MP-1 is not capable to transmit signals on 80m/160m. I noticed that a lot of stations have a better signal then they receive, you would expect a almost noiseless experience when you're portable. Actually, I didn't because I was in the backyard, when my neighbour (farmer) did start the blowers to dry his just harvested potatoes I had a S9 noise all over the 20m band not to speak about the 40m band. Lucky it was just on Saturday evening.


Second operator
De net gemaakte EndFed moest natuurlijk getest worden dus dit weekend dan maar. Het was mooi weer dit weekend en er was de velddag contest SSB. Een uitgelezen kans om de EndFed eens te vergelijken met de MP-1 van superantenna. Ik heb eerst de MP-1 opgezet voor 10m en daarna de EndFed in de grond geprikt zoals te zien op de foto. Overigens heb ik voor de MP-1 een goedkoop statief gekocht, gek genoeg kan ik de SWR nu wel goed krijgen met de originele set radialen. De eerste test deed ik met mijn 27MC bakkie met analoge meter. Ik vond een lokaal station en heb een paar keer van antenne gewisseld. Nou, er zit absoluut geen verschil in. De MP-1 ontvangt net zo goed als de EndFed, er zit zelfs geen naalddikte verschil in. Hoe het op zenden is durf ik niet te zeggen natuurlijk, maar ik verwacht niet zo veel verschil. Snel de Yaesu FT817 aangesloten en gewerkt met RM9RZ Asiatisch Rusland (3600km) met de EndFed, het enige DX QSO dit weekend op 10m en niet gek voor 5W en een EndFed op de grond. Ik heb zaterdag morgen nog andere DX gehoord zoals Japan en India allemaal met S5-7, maar met mijn hoge vermogen van 5W had ik helaas geen schijn van kans in de pile-up.


eQSL for this event
Ik heb meegedaan met de velddag SSB contest na de EndFed test in de sectie portable QRP. Met de FT817 en de MP-1. 12V kreeg ik van een 7Ah accu die ik een beetje bij laad met een klein zonnepaneel. Het doel was minstens 25 QSO's te maken om een puntje te halen in de afdelings competitie. Uiteindelijk lukte het om 58 QSO's te maken, Niet slecht met zo een kleine antenne met max. 5W. De condities waren Zaterdag een stuk beter als Zondag, op 10m heb ik verder niets meer gehoord, ook niet met de EndFed. Ik was verrast dat ik de meeste QSO's maakte op 40m. De MP-1 kan niet op 80m en 160m, dus daar geen QSO's gemaakt. Dit keer ook weer gemerkt dat veel stations een dijk van een signaal hadden, maar geen ontvangst. Je zou toch verwachten dat portabel een storingsvrije ervaring geeft. Dat was het voor mij overigens niet omdat ik gewoon in de achtertuin zat. Toen mijn buurman (is boer) de ventilatoren voor het beluchten van de net geoogste aardappelen aanzette had ik een S9 ruis op 20m om over 40m maar niet te spreken. Gelukkig was dat alleen op Zaterdagavond.

9 comments:

Tjeerd, PA3GNZ said...

Mooi verhaal Bas.

De velddagcontest is aan mij voorbij gegaan, vergeten. Het was er mooi weer voor geweest.

I.v.m. de verhuizing ligggen hier nog andere prioriteiten.

73, Tjeerd

Hans said...

Hallo Bas,

Interessant verhaal omtrent je antennetesten met de EndFed en de MP-1 antenne.
Jammer dat je EndFed alleen geschikt is voor 27Mhz. Al kun je door andere lengte draad deze ook geschikt maken voor 20/40mb.
Ik was heel benieuwd naar de vergelijkingen tussen beide antennes op 20 en 40mb.
Maargoed dat komt hopelijk nog wel.
Overigens een mooi aantal verbindingen heb je gemaakt onder velddagcondities. Complimenten!

73 de Hans,
PE1BVQ

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, toch een mooi resultaat. Van de week even via websdr in Weert mijn eigen signaal beluisterd. Ook met 5 watt en 100 watt. Het viel me op dat het verschil toch niet echt heel groot is. OK, die 100 watt is natuurlijk beter te nemen, maar verder was ik met 5 watt op 40 meter ook goed te horen in Limburg. Die contest is aan me voorbij gegaan. Was me niet opgevallen. Druk met andere dingen bezig geweest. 73 Paul

PE4BAS, Bas said...

Hallo Tjeerd, ja verhuizen geeft veel andere prioriteiten vertel mij wat. Heb het al een aantal keer meegemaakt. Misschien de volgende keer? 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Hans, nou de endfed is ook prima op 28 MHz hoor. Zo een endfed is vreselijk breedbandig heb ik wel gemerkt. Althans bij mij. Ik betwijfel of ik dezelfde matchbox kan gebruiken voor een 20m/40m halve golf draad? Maar geen nood, een nieuwe zet ik zo inelkaar nu ik weet hoe het werkt. Ik denk dat de MP-1 het op die banden wel af gaat leggen i.v.m. de lengte. Maar je weet nooit wat voor een verassing het brengt? In iedergeval heb ik wel respect gekregen voor de MP-1 in combinatie met de FT817. 73, Bas

PE4BAS, Bas said...

Hallo Paul, weet je nog dat wij eens getest hebben op 80m met laag en hoog vermogen? Zoveel verschil zat daar ook al niet in. In iedergeval vind ik het wel ongelooflijk dat ik zoveel stations werkte op 40m. Van zo een korte antenne zou je meer verwachten dat hij beter is op de hogere banden. Ik krijg steeds meer respect voor de kleine FT817 met de in verhouding ook kleine MP-1. Alleen moet ik nog eens een kleinere SWR meter vinden. De SWR meter in de FT817 vertrouw ik niet zo (niet precies genoeg). De WELZ antennetuner deed het niet overigens, die moet ik nog even van binnen bekijken. Kan nooit een groot probleem in zitten. Misschien de volgende keer velddag contesten, is best wel leuk vanuit de achtertuin? 73, Bas

Paul Stam PAØK said...

Ja, dat weet ik nog wel. Over het algemeen wordt te snel naar een te groot vermogen gegrepen. Ik denk dat je met 5 watt best wel een eind komt. Dat blijkt ook met de PA beker contest. Dan werk ik met 5 watt heel Nederland. 73 Paul

HamRadioIreland said...

Bas, nice to hear that you are experimenting with antennas. I once tried end-fed, but had a LOT of RF in the shack issues. But then my shack is IN my garden in a way. Keep experimenting until you get something you are very happy with. 58 QSOs on low power is good though, very good.

PE4BAS, Bas said...

Hello Anthony, well it's just experimenting. I'll never use a endfed for a base setup just for the reason the coax is part of the antenna. That's why you had a lot of RF issues. I prefer a balanced antenna. But it's nice to experiment and never thought I would make that much QSOs. 73, Bas