Saturday, November 14, 2009

80m horizontale loop (2)


Het heeft een paar uur gekost maar eindelijk had ik tegen de middag de 80m loop klaar. Na het aansluiten even de tuner voor alle banden afgeregeld en alles op geschreven zodat ik later makkelijk weer in kan tunen. Op 80m is er over het algemeen een verschil van ongeveer 5 S-punten met de vertical, datzelfde geld voor 40m. Op 30m, 20m en 15m is het verschil er niet. De vertical is op 20m zelfs veel beter voor DX naar bijv. de USA. Dat heb ik met diverse stations getest op RTTY in de WAE RTTY contest. Verassend is de 17m, daar zijn de signalen veel harder dan op de vertical. Morgen maar eens een filmpje maken voor youtube. Dan zal ik ook laten zien dat er veel verschil zit in signaal op 80m. De 160m en de 10m is niet te tunen met de antennetuner. Dat had ik ook wel verwacht en is ook niet zo erg.

I finally finished building the 80m loop today. It took a few hours. After connecting I tuned the tuner for all bands and wrote everything down for a quick tune later on. The 80m is a lot better as expected. More then 5 -s units better as my vertical. Same on 40m. There is no or less difference on 30m, 20m and 15m. Surprisingly 17m is much better as on the vertical. On 20m the vertical is a lot better for DX to for example USA. I tested with a few stations in the WAE RTTY contest. I will try to make a youtube movie tomorrow to show how much difference there is on 80m.

1 comment:

Paul Stam PAØK said...

Hallo Bas, prachtig dat je zoveel signaal winst hebt op 80 en 40 meter. Dan is je inspanning niet voor niets gewest. Ik ben benieuwd naar je resultaten morgen met de PA beker wedstrijd. Ik denk dat er voor miuj niet veel valt te werken, want op 40 hoor ik nauwelijks PA's en op 80 is mijn antenne voor SSB ongeschikt. Maar goed dat geeft niks. Zelf ben ik toch niet zo contest man. Ik gebruik contesten meer om te kijken hoever ik kan komen omdat ze in het algemeen beter luisteren bij een contest en er moeite voor doen, zeker als de contest op z'n eind loopt. 73, Paul